Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Thursday, January 27, 2011

Menjadi usahawan untuk memiliki lebih masa untuk anak & family?

Sekarang ini saya sering menerima E-mail dari mereka yang mahu membuka perniagaan dengan alasan untuk lebih dekat dan mempunyai lebih masa bersama anak dan keluarga.

Terlebih dahulu saya mengucapkan tahniah kepada mereka kerana berfikir untuk mengutamakan keluarga di dalam kehidupan. Benar, cabaran hidup dizaman yang serba canggih ini mencabar 'keupayaan' pihak ibu bapa mendidik anak mereka. 

Pengalaman saya sebagai kaunselor pelatih di sebuah Jabatan Agama Islam disebuah negeri memberikan saya gambaran sosial remaja dan umat islam secara amnya. Benarlah pepatah melayu lama menyatakan menjaga sekandang lembu lebih mudah jika dibandingkan dengan menjaga anak sendiri. Terdapat pelbagai dugaan dari pelbagai media yang dapat mengubah cara hidup anak-anak masa kini. Dengan teknologi yang berada dihujung jari, segala urusan hidup tidak dapat diduga dengan mudah.

Sejujurnya saya menafikan dengan menjadikan kerjaya sebagai usahawan sebagai alasan untuk lebih dekat dengan keluarga. Mengapa saya berkata demikian? 

Diri saya sendiri mulai bekerja bermula pada pukul 6.30 pagi dan berakhir pada pukul 10.00 malam setiap hari sepanjang tahun tanpa cuti kecuali sakit @ mendapat panggilan dari ibubapa yang merindukan 'anak bujang handsomenya' ini (kene balik Johor la tu maksudnya). Anda juga sering mendengar kisah pihak usahawan yang hanya dapat  bertemu ahli keluarga mereka tidak sampai sejam dalam tempoh sebulan! 

Memang wujud situasi dimana pihak usahawan yang mempunyai masa yang secukupnya bersama keluarga. Saya tidak menafikan situasi ini. Kebiasaanya golongan usahawan yang memiliki masa yang cukup bersama keluarga ini adalah dikalangan usahawan yang sudah 'selesa' dengan kedudukan perniagaan mereka. Samada perniagaan mereka sudah mantap ataupun sudah menemui 'pekerja kepercayaan' yang mampu menggalas tugas ketua tanpa pengawasan yang sepenuhnya. Namun persoalan yang timbul ialah berapakah tempoh masa yang diperlukan bagi pihak usahawan mendapat kebebasan masa seperti yang diidamkan?

Tempoh keusahawanan yang paling getir ialah dalam tempoh tahun pertama sehinggalah  tempoh tahun ketiga perniagaan anda. Sekiranya perniagaan yang sedang @ bakal anda kendalikan ini dapat menempuhi tempoh ini dengan berjaya dan "bergaya", tidak mustahil impian anda untuk meluangkan masa bersama keluarga dengan lebih akan tercapai.

Oleh itu, saya menyeru kepada pihak usahawan dan mereka yang bercita-cita untuk menjadi usahawan agar berfikir semula niat anda untuk menjadi usahawan! Mungkin anda lebih sesuai untuk 'makan gaji' sekiranya bermaksud untuk lebih dekat bersama keluarga! Namun, jangan mengalah dengan penyataan saya ini kerana anda mungkin boleh melebihkan masa untuk bersama ahli keluarga anda sekiranya anda mampu mencapai tahap selesa dalam tempoh masa yang singkat!

BUAT YANG TERBAIK UNTUK DIRI DAN KELUARGA ANDA, JANGAN PERNAH BERPUTUS ASA! 

USAHAWAN MUSLIM MENYIMBANGI KEPERLUAN DUNIA DAN AKHIRAT SEIRINGAN!



(
Ensem kan pemuda yg kat sebelah Ustaz Zahazan tu... :)
 
4.

3 comments:

Ustaz Azrai said...

Akak saya bukak 2 buah taska utk selalu dekat dgn anak & suami dia.. dia utg sbb dpt pekerja yg bleh fokus pd taska tu... jeles jgak sbnrnya...

Normaliza said...

aku selalu gi kedai cina (kedai lampu, kedai jahit, bengkel keta), aku tgk sume anak bini dia angkut kat kedai tu. kiranya ada satu ruangan khas utk famili. aku teringin nak wat camtu la. senang. leh tgk anak depan mata.

Ustaz Azrai said...

Hm.. utk bisnes jenis runcit camtu mmg bleh.. sbb depa xkcau cstmer sgt.. lgipun bleh latih depa minat berniaga dri kecik..

Mal, dulu aku pun kene angkut dgn may ayah aku ke kedai.. kene dduk depan depa je, xleh tngok kartun kat umah.. huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...