Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Sunday, December 19, 2010

Plz kaum ibu, jangan susukan anak anda dikhalayak ramai

Assalamualaikum wth..

Hari ini saya akan berkongsi satu kisah yang saya rasakan sudah semakin kronik dikalangan wanita bergelar ibu.

Tiga hari lalu, ada sepasang suami isteri muda berbangsa melayu bersama bayi mereka yang masih kecil datang kekedai saya. Alhamdulillah, sememangnya setiap pelanggan yang datang kekedai saya akan melayani mereka seperti raja, tambahan pula bayi mereka yang sangat comel.

Ketika si ibu sedang asyik membelek buku, tiba-tiba bayikecil mereka menangis. 

Cuba anda teka apa yang berlaku dan bayangkan apa yang si ibu lakukan? Tanpa sedikit rasa malu, si ibu terus menyingkap bajunya untuk menyusukan anaknya! Dan menutup bahagian yang terdedah itu dengan tudung singkat yang sedang dipakainya dan meneruskan untuk membelek buku! Walaupun si ibu dapat menyembunyikan payudaranya dengan sedikit ruang dari tudung kepala yang sedang dipakainya, namun perutnya sedikit kelihatan!
 

Wahai wanita yang bergelar ibu @ bakal bergelar ibu diluar sana! Saya sebenarnya sangat menggalakkan penyusuan susu ibu oleh baby secara eksklusif, namun hormatilah privasi kami... Berlarilah sebentar ke tempat yang dikhususkan, jika tiada larilah sebentar ke kereta anda @ mencari sudut2 yang agak tersembunyi.

P/s: perhatian juga kpd para bapa dan juga bakal bapa... tanggungjawab anda mengingtkan ttg aurat mereka

anda teka, apa yang lakukan? 4.

10 comments:

amiey lee said...

salam...

setuju sgt..malu la..
hmm skrg ni memang kna peka..harapa2 tempat tuk ibu menyusukan anak akan diperbanyakkan lagi..

p?s:- suka g jusco sbb tempt ibu n anak dsediakan winkkkk*

Nora Shahaira said...

sy tak setuju..nape tak sediakan 1 ruang duduk yg boleh membantu si ibu tu...sekarang ni boleh dikira ibu yg sanggup bg susu mcm tu sekali..silapnya dia tak bersedia dgn pakaian yg sesuai..

Yunus Badawi said...

Salam ustaz.

Tak ramai ibu yg hendak menyusukan anak sekarang. Bagi yg menyusukan anak, mmg banyak cabaran termasuk mencari tempat yg sesuai yg berbuat demikian.

azrinna said...

Salam Arai,

Pada aku menyusuan ekslusif sebenarnya tidak semudah A, B dan C, kerana tidak cukup setakat tahu kebaikan penyusuan ibu, kita juga sepatutnya tidak sekadar tau hukum menutup aurat tetapi perlu ada juga ilmu bagaimana untuk menutup aurat, kerana sekarang byk keperluan penyusuan susu ibu yg kurang org tau dari baju, tank hingga nursing cover. Pokoknya ilmu + membaca. (apa aku merepek ni)

Ustaz Azrai said...

Wslam.. btul tu amy, kak nora & YB..

Sbnrnya kmdianya sya suh si ibu mnyusukn dikawsan surau dpan kdai saya..

Ustaz Azrai said...

Terbaek la Rin.. (org mcm hang yg slalu jdik penceramah ttg kebaikkan susu ibu mesti tau bnda2 camni kn? hm.. kalian bleh refer kat mama rin ni kalu nk info ttg pnysuan baby yg btul & produk shklee..)

Pttnya kita suma perlu amik tau ttg keperluan tu sbb bnda2 cam tank & nursing cover tu mmg wujud pun.. nnti bleh la susukn baby dikhalayak ramai tanpa org lain sedar kn? jdik selamat skit..

Rozali said...

Assalamualaikum Ustaz

salam ukhwah
terima kasih kunjungan ustaz ke atuk-phd

Wassalam

Ckin Kembaq said...

Tak penah lagi la kan.. tapi rasanya sy malu kot kalu camtu.. Nak kuar kna la berpakaian yg elok.. and sopan and mengikut situasi yg sesuai.. n_n

eRaY said...

in ma opinion, tak salah jika si ibu menyusukan di ruangan terbuka.
tetapi si ibu perlu memastikan bahawa aurat dijaga rapi, tidak terselak di mana-mana.
sbb saya juga adalah ibu yang sedia menyusukan anak di mana sahaja.

Anonymous said...

apa kata ko sediakan bilik penyusuan ibu kat PNM...heheheheh
opinion ikhlas *zura*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...