Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Thursday, December 9, 2010

Terang Bulan





Assalamualaikum WTH..

Tiba-tiba pagi ke 100 saya mula berblog ni saya seakan mendapat satu semangat patriotik yang hebat.

HM.. kalian semua pernah mendengar melodi asal lagu terang bulan yang dikatakan menjadi asas melodi untuk Lagu Negaraku yang merupakan lagu kebangsaan Negara malaysia?

Sebenarnya ada beberapa pendapat yang menimbulkan beberapa polemik mengenai melodi asal lagu ini. Melodi asal lagu ini dikatakan berasal dari Mahe, yang terletak di Kepulauan Seychelles. Namun, melodi ini hanyalah sekadar melodi tanpa lirik.
Erk.. sebenarnya saya dah lupa apa yang saya belajar semasa mengambil subjek Pengajian Melayu dahulu..

Cubalah kalian mendengar melodi lagu ini yang dikatakan mempunyai asas melodi lagu negaraku itu..

SELAMAT BERPATRIOTIK!!


Terang bulan, terang di pinggir kali
Buaya timbul disangkalah mati
Jangan percaya mulutnya lelaki
Berani sumpah 'tapi takut mati

Waktu potong padi di tengah sawah
Sambil bernyanyi riuh rendah
Memotong padi semua orang
Sedari pagi sampai petang

Waktu potong padi di tengah sawah
Sambil bernyanyi riuh rendah
Bersenang hati sambil bersuka
Tolonglah kami bersama sama

4.

2 comments:

arekymz said...

assalam.
sy xpenah tau pon.
huhuhu.

Ustaz Azrai said...

wslam.. Hm.. sbnarnya sya pun ingat2 lupa ttg fakta lagu ini.. sbb perbah blaja msa SPM & subjek pengajian melayu.. sblum itu, lagu ini pernah dijadikan lagu negeri Perak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...