Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Monday, December 13, 2010

Hari yang indah?

Assalamualaikum WTH...

Petang tadi tepat pukul 2.30. Ada seorang ibu muda dalam lingkungan umur30-an masuk kedai saya bersama-sama dua orang anak kecil perempuan. Biasala kalau budak-budak kecil masuk ke kedai buku, mereka ni akan membongkar segala majalah berkaitan kanak-kanak, membelek buku pra-sekolah dan berlari-lari didalam kedai.

Tetiba si kakak menjerit kepada ibunya..

"Mama, adik terkencing!"

Hehe... Apabila saya mendengar ayat tu di meja kaunter, saya terus menjeling kepada sepupu saya (yg datang menolong saya sempena cuti sekolah ni).. "Hang amik mop, bersihkan.... " kata saya menggunakan kuasa veto yang saya miliki..

Ibu kepada kanak-kanak itu berjalan pantas menuju kepada anaknya. sambil meminta maaf kepada saya, si ibu meminta saya kain untuk membantu membersihkan "...." anaknya itu. Saya hanya tersenyum apabila sepupu saya itu datang membawa mop. 

"Takpela kak, bukan perkara besar pun.. , " balas saya sambil tersenyum walaupun sebenarnya inilah kali pertama saya mengalami masalah seperti ini. Perkara luar jangka ini kita tak boleh marah pelanggan kerana gaji kami dibayar oleh mereka.

Selepas itu, si ibu terus membayar buku yang telah dipilihnya sebentar tadi sambil mulutnya tidak berhenti-henti memohon maaf. Si kecil yang terkencing tadi pun hanya tertunduk sahaja.  Samada dia malu kerana perbuatannya dilihat hampir 12 orang pelanggan lain yang berada di dalam kedai saya ataupun mungkin dia takut dimarahi ibunya kerana "terlepas" tanpa sedar dikhalayak ramai!

Sebelum si ibu keluar dari kedai, saya sempat menghulurkan satu jajan mentos kepada anak kecil itu serta paper terpakai dan sehelai plastik besar bertujuan untuk mengelakkan najis terkena dan meresap di kusyen kereta mereka.

Setelah mereka keluar dari kedai, sepupu saya bersama seorang staff bertungkus lumus mengemop lantai sebanyak 4 kali. Erk.. mengapa sampai 4 kali? sebab saya sedikit cerewet berkenaan kebersihan, kesucian dari najis... Sbb saya takut solat @ ibadah kami tidak sah disebabkan tempias najis. (Latihan usahawan mereka pada hari ini ialah membersihkan najis.. hehe.. dan upahnya saya telah membelikan mereka Pizza chezzy)

P/s.. : kepada ibu bapa yang baru 'memisahkan" anak anda dari pampers.. pastikan anda ringan mulut untuk bertanya tentang 'toilet' setiap sejam esp jika kalian semua berada diluar untuk mengelakkan kejadian diatas berlaku.. Dan pastikan anda sentiasa membawa pakaian spare untuk mereka..

(gambar ni xde kene mengena dgn kisah diatas...)

4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...