Assalamualaikum WTH..
Pagi semalam saya didatangi seorang pelanggan berbangsa india yang bertanyakan tentang perkhidmatan fax di kedai saya. Sebenarnya dia mahu menggunakan perkhidmatan 'penerimaan' fax dari pihak ketiga masuk ke fax kedai saya. Menurutnya, seorang sahabatnya di India mahu mem'fax' surat dari Negara India kepadanya.
Setelah memberikan nombor fax saya kepadanya, beliau terus menelefon seseorang . Lima minit kemudian mesin fax saya menerima surat yang pelanggan itu mahukan. Namun malangnya kelima-lima salinan fax yang diterimanya sangat kabur, gelab dan lansung tidak boleh dibaca langsung!
Melihat salinan fax yang diterimanya sangat kabur dan bermasalah... dia mula membebel dengan nada suara yang tinggi kerana kurang berpuas hati dengan kualiti mesin fax saya. Dia menuduh mesin fax saya sudah kehabisan toner@katrij@dakwat.
Mendengar bebelan dan tuduhan pelanggan itu saya mula terasa panas hati. Saya bukan orang yang terlalu penyabar apabila dikritik dihadapan pelanggan lain. Lagipula saya amat menyakini mesin fax saya yang baru berusia setahun lebih ini sangat jarang digunakan bagi tujuan 'penerimaan' fax. Jadi saya membuat kesimpulan bahawa mesin saya ini masin berada dalam situasi yang sangat baik.
"Aci, kalu U tak puas hati dan tuduh mesin fax saya sudah kehabisan dakwat@toner.... Saya fon my brother sekarang & suruh dia fax something kat mesin ni... & kalu kualiti benda yang dia fax tu cantik ,U kene bayar saya caj print RM1.00. Tapi U memang kene bayar RM5.00 untuk caj print fax yang lima helai tadi. Amacam?" kata saya dengan nada lembut.
"OK, kalu kualiti fax tu cantik... saya bayar semua sekali RM15.00!" balas pelanggan itu dengan nada tinggi.
Tanpa berlengah saya terus menelefon abang saya dan memintanya agar mem'fax'kan satu imej bergambar kepada saya.
Hasilnya? hahaha.... saya dapat RM10! imej yang saya terima sangat cantik kualitinya dan terbukti mesin fax kesayangan saya ini masih dalam keadaan yang baik!
Sebelum pelanggan itu keluar dari dari kedai saya sempat berpesan secara sinis kepada dia:
"Aci... U suruh kawan U tu tukar mesin fax dia... scanner fax machine dia sudah rosak!"
Hehehe... mesti pelanggan india tu menyumpah kerana terpaksa membayar RM15.00 (RM5.00 untuk caj fax 5 helai yg pertama tadi & RM10 sbb dia sudah terlepas cakap) untuk salinan fax yang sangat kabur.
Sebenarnya saya bukanlah seorang yang kejam untuk menerima wang RM10 milik pelanggan itu, Saya mahu memulangkannya, Namun pelanggan itu seakan berat hati kerana telah menuduh saya dengan nada yang tidak sepatutnya dan sempat memohon maaf kepada saya. Sebelum beliau melangkah pergi saya sempat berpesan kepadanya:
"Aci, kalu U tak puas hati dimana-mana tempat, cakap baik-baik pun takpe.."
Setelah pelanggan itu keluar dari kedai saya dan lima minit kemudian saya pula menjerit kepada seseorang:
HAFIZ! PERGI BELI GORENG PISANG RM10.00!
(Mesin fax saya model Samsung SCX-4251F)
4.
No comments:
Post a Comment