Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Thursday, January 13, 2011

Siapa anda sebelum memulakan perniagaan?

Assalamualaikum WTH..

Siapakah anda sebelum memulakan perniagaan?
  1. Orang pencen yang bosan dirumah dan baru mendapat duit KWSP
  2. Anak orang kaya 
  3. Isteri orang kaya yang bosan duduk dirumah
  4. Graduan universiti
  5. Orang yang sudah bosan makan gaji
  6. Orang yang merasakan dirinya berbakat dalam perniagaan
  7. Pilihan terakhir setelah gagal mendapatkan pekerjaan yang diingini
  8. OKU yang baru dapat duit insuran
  9. Baru menang nombor ekor
  10. Memang bercita-cita mahu menjadi usahawan sejak kecil
  11. Syarikat yang diwarisi dari keluarga
  12. Pegawai tinggi sesebuah syarikat yang ternampak potensi perniagaan yang sedang dijalankan pihak majikannya
  13. Pekerja sektor 'makan gaji' yang merasakan gaji bulanan mereka tidak cukup untuk menampung perbelanjaan harian dan bulanan
  14. VSS dan baru mendapat wang pampasan kerana berhenti kerja secara sukarela
  15. Orang yang baru terjumpa duit@harta melalui kaedah luarjangka seperti terjumpa beg yang penuh duit, terjumpa dengan harta Ahmad Albab dll
Siapakah anda sebelum memulakan perniagaan? Adakah diri anda tergolong di dalam kumpulan yang disebutkan diatas? Apa salahnya jika diri anda tergolong dalam senarai di atas?

Secara umumnya terdapat pelbagai situasi "siapakah" diri anda sebelum memulakan perniagaan. Sebenarnya senarai diatas bukan menunjukkan "jaminan" perniagaan yang bakal anda lakukan beroleh kejayaan yang gemilang.

Kejayaan seseorang usahawan tidak boleh dikira berkenaan "siapakah" dirinya sebelum memulakan perniagaan. Tetapi kejayaan seseorang usahawan itu adalah kombinasi beberapa faktor seperti pemilihan lokasi, konsep perniagaan yang dimiliki, tahap penerimaan pelanggan terhadap servis yang ditawarkan dan pelbagai lagi.

P/s: kepada bakal usahawan muslim, pastikan anda menitikberatkan soal halal haram didalam setiap aspek seperti sumber modal, sumber stok dan lain-lain
(gambar ayahanda kesayangan saya- Haji Rahmat Bin Hashim, insan pertama yg mngajar saya tentang ilmu keusahawanan)
4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...