Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Sunday, January 9, 2011

Sekadar coretan rasa...

Assalamualaikum WTH semua.. 

Sejak kebelakangan ini saya agak selalu juga membaca statement dari teman-teman di FB yang berpendidikan agama @ 'baik' yang kadangkala pada pendapat saya tidak sesuai dipublishkan. Mungkin jika untuk simpanan diri sendiri mungkin OK.. maaf, jika pendapat ini agak ekstrem untuk sesetengah orang "baik". Kita hidup dalam dunia realiti. Mungkin kawan-kawan yang berpendidikan agama @ "baik" ini beruntung kerana hidup dikalangan mereka-mereka yang "baik" sahaja...

Contoh statement begini, ada sorng sahabat tulis..

1..Jangan suka duduk bersama orang kaya, kerana akan ditambah Allah kecintaannya kepada dunia.

Yup, saya tak salahkan semua fakta ini.. ada yang benar tentang fakta diatas.. tp tak semuanya tepat. Masih ada kekosongan yang perlu 'anda' perlu tambah sebenarnya..

Adakah semua orang kaya berperangai seperti firaun laknatullah? Apakah semua orang kaya itu hanya kaya harta dunia dan terus meninggalkan kepentingan akhirat? Tidak wujudkah orang kaya yang beriman?

Saya suka menjadi kaya dan saya suka berdamping dengan orang-orang yang kaya dan berjaya dalam kehidupan & perniagaan masing2 . Kami bersaing secara sihat untuk sama-sama mencapai impian masing-masing.  Saya tak nampak apa yang salah jika saya menjadi suka berdamping dengan mereka!

Alhamdulillah.. kekayaan dari kejayaan yang Allah kurniakan kepada kami ni, menyebabkan saya menjadi semakin bersyukur kerana dapat berkongsi kejayaan dan berkongsi pengalaman dengan semua orang disekitar saya. Sejujurnya saya akan dapt berdakwah kepada mereka untuk mengimbangi keperluan didunia dan akhirat. Bukankah kehidupan di dunia ini adalah "jalan" menuju keakhirat? dan kita boleh berdakwah melalui pelbagai bidang yang kita mahir?

Dan saya paling suka apabila ada anak muda tanpa mengira apa status mereka untuk berdampingan dgn saya untuk belajar tentang ilmu keusahawanan muslim yang saya miliki ini.

Sabda Rasulullah SAW

"orang mukmin yang kuat itu, lebih baik dan lebih dikasihi oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah"                                                                                                         Riwayat muslim

Nah! di dalam hadis Rasulullah SAW diatas jelas menunjukan bahawa muslim yang "kuat" itu lebih baik dan Allah SWT lebih kasihi. Perkataan "kuat" di dalam hadis diatas boleh diterjemahkan didalam pelbagai maksud yang mempunyai "maksud baik' seperti kuat dari segi ekonomi, ibadah, kerjaya dan lain-lain.

Memang benar, kita harus memilih teman untuk kita berdamping. Namun kita juga harus bijak menapis segala apa input yang masuk ke dalam fikiran kita.


"Berdampinglah dengan sesiapa saja samada mereka orang kaya, orang miskin, penagih dadah, pegawai atasan dll.. ikutlah apa sahaja perkara baik yang mereka lakukan. Tinggalkan perkara yang "haram" yang mereka lakukan dan jangan lupa untuk menegur jika mereka melakukan kesilapan."







4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...