Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Tuesday, December 21, 2010

Peka & bijak meneka hari dan musim

Musim cuti sekolah kembali lagi. Saat ini apabila terlintas difikiran saya mengenai musim cuti sekolah ini, saya akan membayangkan:

1.    Musim kanak-kanak dan remaja yang kesunyian dirumah akibat sekolah bercuti
2.    Musim kenduri bertunang, kahwin & khatan
3.    Musim orang ramai mengambil lesen kenderaan
4.    Musim orang ramai menghabiskan sisa-sisa cuti mereka bersama keluarga
5.    Musim hujan (tengkujuh)
6.    Musim "karnival membeli belah"
7.    Musim kembali ke sekolah

Sebenarnya hari ini saya mahu membicarakan satu tajuk yang penting kepada anda semua terutamanya kepada mereka yang berminat didalam bidang keusahawanan runcit. "Peka dan bijak meneka hari dan musim" merupakan satu naluri semulajadi seorang usahawan prihatin dan hebat!  
 
Pernahkah anda melihat layang-layang dijual secara besar-besaran ketika musim tengkujuh di pantai timur Malaysia? lemang & ketupat dijual secara besar-besaran ketika perayaan depavali? dan promosi raket badminton sehingga 90% ketika demam bola sepak piala dunia sedang menggila? 

Dan tahukah anda jualan payung meningkat ketika musim hujan? jualan kereta meningkat ketika musim perayaan? Jualan marjerin dan buku resipi meningkat ketika bulan ramadhan? 

Merujuk kepada contoh-contoh diatas, anda akan dapat melihat jumlah jualan sesuatu barang akan meningkat dan merosot mengikut musim-musim tertentu. Mengapa hal ini berlaku? hal ini berlaku kerana beberapa sebab seperti fungsi dan tujuan sesuatu barangan dibuat dan dibangunkan.

Melihat kepada pola diatas, kebiasaanya pihak usahawan dan peniaga yang peka terhadap beberapa "musim" yang berkaitan dengan perniagaan mereka akan merancang beberapa aktiviti dan promosi dengan menambah stok produk yang berkaitan dengan "musim" tersebut. 

Saya sendiri di PNN telah merangka beberapa aktiviti yang bersesuaian dengan tujuh "musim" yang disebutkan diatas.Ketika musim-musim ini berlansung, saya turut giat mempromosi kempen promosi yang berkaitan.



1.    Musim kanak-kanak dan remaja yang kesunyian dirumah akibat sekolah bercuti- tambah stok novel remaja & kanak-kanak
2.    Musim kenduri bertunang, kahwin & khatan- tambah stok al-quran & terjemahan versi mewah, buku yg berkaitan dengan hadiah di musim perkahwinan.
3.    Musim orang ramai mengambil lesen kenderaan- stiker L & P
4.    Musim orang ramai menghabiskan sisa-sisa cuti mereka bersama keluarga- tambah koleksi novel
5.    Musim hujan (tengkujuh)- err... rawang xkene tengkujuh & saya xjual payung
6.    Musim "karnival membeli belah"- promosi utk semua buku & alat tulis
7.    Musim kembali ke sekolah- semestinya saya turut serta! promosi buku & alat tulis!!!


Kesimpulannya, usahawan harus peka dan bijak meneka musim dengan bijak!


BERSAMA KAMI MENYOKONG USAHAWAN MUSLIM.. KAYA IMAN DAN KAYA WANG!

( SAYA SUKA AYAT TU, KATA-KATA DARI SAUDARA SAAT SULAIMAN DRI BUKU USAHAWAN MUSLIM!





4.

5 comments:

Mohamadazhan.com said...

salam, betul tu, peluang cuti sekolah peluang utk kita jana bisnes :)

Mak Su said...

selamat berjya sebanyak2nya dari saya, marilah makmurkan bumi

sy baru nak mencuba dan berjinak, jum lihat tempat saya jap, http://specialmall.blogspot.com/

terima kasih :)

ummu said...

assalamualaikum,terima kasih atas perkongsian saudara ini.

Ivan Kavalera said...

Terimakasih artikelnya. Sangat mencerahkan.

shahjiehan said...

nice info~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...