Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Monday, February 21, 2011

Rabun warna

Pada pagi hari ahad yang sibuk....

"Bang, pocket file kat mana?" tanya seorang gadis
"Kat sana dik" Jawab saya sambil menunjukkan jari telunjuk saya ke arah rak yang menempatkan pocket file yang dimaksudkan.

Gadis itu kemudianya melangkah kearah yang saya tunjukkan itu.

"Bang, takdepun 'pocket file'color biru?" Soal anak gadis itu.
"Bos saya cakap suruh beli kat sini je" sambungnya lagi.

Saya kemudianya melangkah kearah pelanggan itu. Dahi saya berkerut, mustahil anak gadis ini tak nampak pocket file color biru dihadapannya itu.

"Inikan pocket file color biru?" tanya saya sambil menunjukkan pocket file yang dimaksudkan.
"ini color hijau, saya nak pocket file color biru, bos saya suruh beli yang color biru!" jawab gadis itu dengan nada tinggi.

Beberapa mata pelanggan tertumpu kepada kami seketika.

"Erk... awak ni rabun warna kan?" Jawab saya berbisik kepada gadis itu sambil tersenyum manis. "Pocket file ni color biru, yang sebelah ni color hijau" sambung saya lagi..

"Hmmm... " jawab gadis itu sambil tangannya pantas mengambil hampir 20 keping pocket file berwarna "biru" itu....

Setelah membayar di kaunter, dia terus berlalu dengan pantas.... Samada dia malu kerana tersalah serkap kerana telah meninggikan suara kepada saya atau dia memang nak cepat...

*************************************************************************************************
Entri ini bukan bermaksud mahu menghina kecacatan seseorang... cerita ini boleh disimpulkan sebagai panduan kepada kita agar mengkaji diri sebelum melepaskan kesalahan kepada orang lain...



P/s : Kadang-kadang kita meletakan kesalahan atas orang lain tapi tanpa sedar rupanya ia berpunca pada diri kita sendiri


4.

3 comments:

nusrahisa said...

moralnya?...:)

Ustaz Azrai said...

Kadang2 kita mletak kesalahan atas orang lain tapi tanpa sedar rupanya ia berpunca pada diri kita sendiri..

:)

CikAizA said...

heheehhe...

saya penah berada dikejadian itu...
tapi bukan sebab rabun warna...
mmg tak perasan kalau cari sesuatu dalam keadaan marah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...