Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Tuesday, February 22, 2011

Adakah arah kiblat solat anda tepat? samada di rumah, pejabat mahupun dimasjid!

Assalamualaikum WTH..

Sekali lagi topik blog ini agak lari dari konsep keusahawanan islam. Namun saya menganggap isu ini sangat penting kerana melibatkan syarat sah solat.

Idea mengenai isu arah kiblat yang tepat ini saya utarakan disini setelah melalui pengalaman sewaktu menumpang solat di sebuah rumah milik seorang sahabat suatu ketika dulu. Mereka sendiri berbalah mengenai arah kiblat yang sebenar. Seorang sahabat menyatakan arah kiblat yang tegak menghadap dinding manakala seorang lagi sedikit senget menghadap dinding. 

Saya tersenyum, masing-masing mengutarakan pendapat masing-masing seperti mengikut arah masjid terdekatlah, ikut matahari terbenamlah dan pelbagai alasan lain. 


 *****************************************************

Tahukah anda bahawa jika 1 darjah sahaja perbezaan arah kiblat anda di Malaysia ini akan memesongkan arah kiblat di Kaabah sejauh hampir 200 kilometer? Jadi bagaimana anda meremehkan arah kiblat ini? Sedangkan ianya sangat penting!

Disini saya saya ingin berkongsi sedikit tips dengan anda kaedah untuk mendapatkan arah tepat untuk menentukan arah kiblat yang tepat.
  1. Belilah kompas, tak mahal mana pun... tak perlulah beli kompas yang mewah bersalut berlian. cukuplah kompas yang mampu berfungsi dengan tepat dalam menentukan arah kiblat anda! nak pinjam dari kawan lain pun boleh asalkan anda memulangkannya semula...
  2. Jangan lupa belajar cara nak baca kompas pulak. tak guna ada kompas tapi tak tau guna!
  3. Beli sejadah yang ada kompas! mak saya ada sejadah special camni... beli kat Mekah rasanya. boleh dibawa kemana-mana untuk lebih meyakinkan arah kiblat anda...
  4. Dalam setahun ada beberapa kali 'matahari' akan berada tegak diatas kaabah! sila semak tarikhnya dengan sesiapa yang berkenaan (insyallah saya akan bagitahu tarikhnya sekiranya saya tahu tarikhnya....)
  5. Ikut arah bintang tiga yang selari diatas langit itu..
  6. dan lain-lain kaedah... 

Dari Abu Hurairah r.a. berkata : Nabi SAW bersabda :
“ Apabila kamu hendak solat, sempurnakanlah wudukmu, kemudian mengadaplah ke kiblat dan bertakbirlah”

(Riwayat Bukhari dan Muslim).


Orang-orang yang kurang akalnya di antara manusia akan berkata: “Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblatnya (baitul maqdis) yang dahulu mereka telah berkiblat kepadanya? ”Katakanlah : “kepunyaan Allah timur dan barat; Dia memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus”.



Surah Al-Baqarah ayat 142





Ingat ye, jangan pernah meng'agak2' sahaja arah kiblat dari masjid terdekat! @ melihat kiblat dari arah matahari terbenam!

GUNAKAN KOMPAS!


4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...