Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Saturday, October 16, 2010

sifat-sifat usahawan muslim-jujur

SIFAT JUJUR KETIKA MENGGUNAKAN TIMBANGAN

 
"CELAKALAH bagi orang-orang yang curang. Iaitu apabila mereka menerima sukatan daripada orang lain, mereka meminta dipenuhi. Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka mengurangkannya. Tidakkah mereka itu menyangka bahawa sesungguhnya mereka akan dibangkitkan. Pada suatu hari yang besar. Iaitu pada hari (ketika) semua orangbangkit menghadap tuhan seluruh alam. Sekali-kali jangan (mereka melakukan perbuatan yang salah itu!) sesungguhnya cacatan orang-orang yang derhaka itu benar-benar tersimpan dalam sijjin (kitab yang mencatat segala perbuatan orang-orang yang derhaka)"
 
Surah  Al-Mutaffifin ayat 1 hingga 7

"Sempurnakanlah sukatanmu dan janganlah merugikan orang lain. Dan timbanglah dengan timbangan yang benar. Dan janganlah kamu merugikan manusia dengan memengurangi hak-haknya dan janganlah membuat kerosakkan di bumi"
 
Surah  Al-Syura ayat 181 hingga183
Terjemahan Al-hidayah-house of quran

Terjemahan ayat diatas menyatakan dengan jelas bahawa Allah telah menegaskan didalam surah Al-Mutaffifin (orang-orang yang curang)& surah Al-Syura (penyair) tentang kepentingan untuk bersikap jujur didalam sukatan atau ketika melakukan timbangan. Perkataan "celakalah' sudah cukup untuk Allah menekankan bagi melaknat kepada mana-mana peniaga yang bertindak mengurangkan sukatan untuk menerima keuntungan yang lebih.
 ________________________________________________________________________

Dalam konteks keusahawanan muslim, sifat jujur merupakan salah satu sifat yang wajib dimiliki oleh semua pengusaha dan usahawan muslim didalam apa jua situasi. 

Antara perkara tidak jujur yang sering dilakukan oleh pihak usahawan ialah dengan menipu melalui sistem timbangan yang telah diubahsuai, menipu kualiti produk, menipu status produk, menipu harga ketika musim jualan murah dan pelbagai lagi.

seperti biasa... akan bersambung apabila pada mlam ini..... la ni tgh sbuk skit.. sja nk kasik anda semua ttunggu2.. 
4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...