Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Sunday, October 3, 2010

Kepentingan mendidik ahli masyarakat membeli dan mengutamakan produk daripada usahawan muslim


Kepentingan mendidik ahli masyarakat membeli & mengutamakan produk daripada usahawan muslim

"Wahai orang-orang yang beriman............. dan tolong menolonglah kamu di dalam mengerjakan kebajikkan dan takwa dan janganlah kamu tolong menolong dalam membuat dosa dan pelanggaran ajaran Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksaannya"
Surah  Al-Ma'idah ayat 2
Terjemahan Al-hidayah-house of quran
Terjemahan ayat diatas menyatakan dengan jelas bahawa Allah memberitahu kepada semua hambanya yang beriman agar bersama-sama membantu membuat kebaikkan dan bertakwa kepadanya. Allah juga melarang semua hambanya membantu sesama mereka didalam membuat kerosakkan, dosa dan maksiat. 
Didalam ayat ini juga Allah telah menegaskan bahawa perbuatan 'tolong menolong didalam membuat kerosakkan, dosa dan maksiat" akan menerima siksaan daripadanya.
__________________________________________________________________________


Mendidik ahli masyarakat membeli dan mengutamakan produk daripada usahawan muslim merupakan salah satu 'pertolongan' didalam membuat kebajikkan menurut terjemahan al-quran diatas.

Mengapa kita semua perlu membeli dan mengutamakan produk daripada usahawan muslim? Secara umumnya usahawan muslim merupakan insan terpilih daripada sejumlah bilangan orang muslim didunia ini yang menjana ekonomi umat islam melalui aktiviti perniagaan dan perdagangan.Oleh itu, sebagai insan muslim yang prihatin, kita perlulah menyokong perjuangan mereka dengan membeli dan mengutamakan produk yang dikeluarkan oleh rakan seagama kita. 

Dengan mengutamakan produk usahawan muslim ini, kita dapat membantu golongan usahawan muslim ini bersaing dengan pengusaha dan usahawan non-muslim. Bukankah semua muslim itu bersaudara? 

Kadangkala saya berasa kesal jika perbandingan harga menjadi masalah dikalangan pengguna muslim untuk membeli dan mengutamakan produk sesama saudara muslim. Mengapa? jawapan ini terlalu remeh pada saya.. Bagaimana anda sanggup membeli pruduk keluaran non-muslim lebih2 lagi yang secara terang-terangan membantu zionis menghancurkan saudara muslim di Palestin dan di tempat2 lain? tak perlu saya memberikan contoh kerana anda sendiri sudah maklum beberapa syarikat asing dan non-muslim yang secara terang-terangan bersekongkol dengan pihak israel dan menjadi ejen yahudi dan amerika.


Namun begitu, saya tidak menyalahkan kepada bahu pengguna 100%, kadangkala terdapat juga segelintir usahawan muslim sendiri yang tidak prihatin dengan kehendak pengguna. Mereka tidak mempunyai daya juang tinggi, terlalu mengejar dunia, tidak mesra dan pelbagai lagi faktor yang menolak kedatangan pengguna islam. 


Kesimpulan yang dapat saya simpulkan disini ialah, usahawan dan pengguna muslim hendaklah berganding bahu untuk membantu sesama mereka menaikkan taraf ekonomi umat islam. Kepada pihak usahawan muslim, anda wajib menggandakan usaha dan berdoa agar perniagaan yang anda miliki ini dapat membantu pengguna mencari produk yang suci dan jelas bersih status halalnya. Manakala kepada pengguna muslim semua, anda juga diwajibkan membantu pihak usahawan bagi membantu mereka menaikkan ekonomi umat islam secara amnya...




USAHAWAN MUSLIM
DUNIA HANYA PINJAMAN

KAYA WANG, KAYA IMAN












4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...