Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Saturday, March 12, 2011

hukum dibelanja@diberi diskaun oleh pekerja (BUKAN PEMILIK PERNIAGAAN)

Assalamualaikum WTH..

Satu ketika lalu atau lebih tepat lagi ketika saya masih dibangku sekolah menengah, saya sering dibelanja oleh pekerja kantin sekolah (pekerja biasa sahaja & dia bukan pemilik perniagaan itu). Anda bayangkan, dengan harga RM1.00 (kadang-kadang RM0.10 pun saya pernah kasi) , saya boleh menikmati hidangan istimewa 'edisi guru' seperti nasi beriyani ayam @ mee bandung @ lain-lain berpakej berserta minuman gred 'A'. Ketika murid-murid lain makan dipinggan plastik, saya menikmati makanan dan minuman di dalam pinggan & juga gelas kaca dengan kadar harga yang sangat murah. 

Hubungan istimewa diantara saya dan pekerja ini berlanjutan selama dua tahun kerana secara kebetulan kami sama-sama peminat muzik 'metal' dan sering jamming bersama-sama.Bayangkan dalam tempoh itu perut saya diisi oleh sumber yang diragui......... 

Ya Allah! Bagaimanakah saya mahu membersihkan diri ini daripada sumber yang diragui! Perlukah saya menjejak pemilik kantin itu dan memohon maaf daripadanya! Dimana saya mahu mencari dia sedangkan namanya kini pun saya tidak ingat!

Benar, terdapat beberapa kaedah untuk menyelesaikan masalah ini seperti dengan menganggarkan harga sebenar makanan itu dan didarapkan dengan nilai persekolahan saya ketikA itu... tetapi ingat, ini adalah perkara yang menjadi darah daging dan dosa yang tertulis adalah dosa di antara manusia dengan manusia. Hanya dia sahaja yang boleh memaafkan perbuatan saya itu...

Sekiranya anda dapat membayangkan nilai kerugian yang diterima oleh pemilik kantin sepanjang 'tempoh jualan rugi  itu...." Adakah dia akan redha? :(

***************************************

Hm, kembali kepada tajuk diatas. Saya sediakan persoalan dibawah ini untuk menjawap persoalan diatas...
  1. Siapakah pemilik sebenar perniagaan tersebut?
  2. Adakah pemilik perniagaan itu membenarkan aktiviti 'pemberian diskaun' itu? Jika dibenarkan, berapa peratuskah diskaun yang diizin berikan?
  3. Apakah hukum mengambil diskaun tanpa izin pemilik? Adakah sama dengan hukuman mencuri & syubhah?
Kini setelah memiliki perniagaan sendiri, saya telah menetapkan kepada para pekerja terutamanya dibahagian cashier agar hanya memberikan kadar diskaun HANYA pada kadar yang saya persetujui iaitu sebanyak 15% untuk pelanggan biasa, untuk diri mereka dan ahli keluarga mereka manakala diskaun sebanyak 30% untuk pelanggan pukal. 

Syarat ini saya berikan kepada mereka akan dapat mengajar mereka erti amanah dalam melaksanakan tanggungjawap yang saya sebagai majikan berikan kepada mereka dan mewujudkan situasi menang-menang kepada pekerja dan diri saya sebagai pemilik perniagaan.

Sejujurnya saya tidak mahu unsur 'ragu-ragu' memasuki didalam perniagaan saya...

P/s : selepas membaca entri ini, jika ketika pekerja sesebuah perniagaan memberikan anda diskaun spesial (kecuali yg telah ditetapkan oleh pihak majikan... ringankan mulut anda untuk bertanya secara berhemah kepada mereka > adakah pemberian diskaun ini dibenarkan oleh majikan anda?) 

(rak buku dikedai yang semakin penuh, Insyaallah, bulan hadapan saya akan membeli lagi rak buku baru untuk menmpung permintaan pelanggan... TQ ALlah kerana 'membanyakkan' rezeki saya tahun ini... & TQ juga kepada para pelanggan dan pembaca blog ini yang sudi mendoakan kejayaan PNN)


4.

2 comments:

Ustaz Azrai said...

sbnarnya isu yg timbul ialah isu amanah dikalangan pekerja & pembeli yg juga tidak amanah kerana bersubahat....

Ustaz Azrai said...

dulu masa sekolah selalu jgak beli gula2 hacks RM0.10... dpt 2 genggam.. lgi best kdg2 byor RM0.10 dapat duit balik RM5... huhuhu.. pnat la nk usung gula2 tu nak crik owner dia nnti kat pdg masyar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...