Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Wednesday, September 22, 2010

taubat orang tua

Assalamualaikum wtb semua..

Beberapa bulan yang lepas, saya telah didatangai oleh sepasang suami isteri berbangsa melayu berumur dalam lingkungan awal 50-an yang bergaya ranggi. Si suami agak bergaya dengan berseluar pendek hitam dan berT-shirt berwarna merah manakala si isteri bergaya dengan baju kurung moden tanpa tudung. Seperti biasa saya akan melayani dengan ramah setiap pengunjung yang tiba. Sambil tersenyum mesra, saya menyapa pasangan tua itu dan bertanya tentang buku yang mereka sedang cari kerana kelihatan mereka terlalu kyusuk membelek banyak buku2 agama di rak pameran PNN.

Sambil tersenyum juga, si suami menjawab dengan nada perlahan... "Pak cik baru nak blaja smula bab2 agama.. maklumlah, usia semakin lanjut. Boleh adik cadangkan buku yang perlu kami baca?" ujarnya lagi..

Sebenarnya situasi diatas kerap saya dengar, dan yang pastinya saya jawapan saya sudah tersedia.. Buku bertajuk 'Travelog Haji-mengubah sempadan iman' karya Muhd kamil Ibrahim dan buku "Indahnya Hidup Bersyariat" karya Dato' Ismail Kamus.

Mengapa saya memilih buku ini? Pertama, buku Travelog Haji-mengubah sempadan iman' karya Muhd kamil Ibrahim ini merupakan buku kegemaran saya mengenai kemanisan iman yang di perolehi oleh penulisnya pada usia 40-an! beliau ini berusaha untuk mempelajari kembali asas-asas agama setelah diajak oleh isterinya untuk mengerjakan ibadat haji

Kedua- buku "Indahnya Hidup Bersyariat" karya Dato' Ismail Kamus pula menyediakan asas-asas agama islam secara mudah dengan lengkap bergambarajah berwarna. Sangat lengkap dari bayi lahir hingga kelubang kubur.

Saya tidak lupa menceritakan alasan saya memilih ke-2 buku tersebut. Jika saya sangat mementingkan keuntungan, tak mungkin saya memilih ke-2 buku tersebut lantaran harga yang murah. Lebih baik saya mempromosi buku-buku agama yang berharga lebih rm200 sebagai pilihan. Namun, saya memilih untuk memberikan mereka bahan bacaan ringan yang memberikan mereka 'tentang kemanisan iman'. Malah, agak berat jika saya terus memberikan cadangan untuk mereka buku-buku berkaitan hukum-hukuman meninggalkan solat, siksa kubur, balasan Neraka... saya berhasrat untuk membina kembali 'usaha' mengenai 'kemanisan iman' untuk dihayati....

Tanpa berbicara panjang, pasangan itu membelek ke-2 buku cadangan saya itu dengan khusyuk. Setelah berbincang sebentar. Mereka bersetuju untuk membeli ke-2 buku tersebut. Sebelum kami berpisah, saya sempat membisikan kepada mereka yang saya akan memberikan mereka diakaun istimewa untuk membeli bahan bacaan ilmiah dan agama selepas ini..

Keesokan harinya pasangan itu kembali lagi, sambil tersenyum Si suami mengucapkan terima kasih dan memuji kepada saya kerana memberikan cadangan buku-buku yang dikata olehnya sangat2 bermanfaat. Sungguh saya berasa sangat dihargai ketika itu...



bersambung.... 
harap bersabar kalian semua!!




4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...