Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Saturday, September 18, 2010

IDEA UNTUK MEMULAKAN PERNIAGAAN

Saya ingin melakukan ini! Apa ini? ..Bisnes? Duit?


Sebuah idea perniagaan yang besar menggabungkan kemahiran anda dengan imaginasi dan permintaan pasaran. Sebuah peluang perniagaan atau idea seringkali datang daripada masalah sehari-hari disekeliling kita dan berjaya menemui keperluan dan mengisinya dengan menyediakan perkhidmatan atau produk. Pengusaha yang mencari idea untuk membuat produk atau perkhidmatan yang lebih baik dapat berjaya seperti orang-orang yang membuat atau mencipta produk untuk dijadikan sebagai sebuah PERNIAGAAN...



1. Tulis senarai pendek, tidak lebih dari 20, hal yang digunakan orang atau perlukan setiap hari. Ini termasuk makanan, rumah, kereta, elektrik, telefon dan pakaian.

2. Fikirkan dan senarai beberapa cara untuk membuat mereka lebih murah, lebih cepat atau lebih kecil. Jauhkan semua idea yang tidak anda perlukan.
3. Lihatlah beberapa perkara dalam senarai anda untuk melihat apakah gabungan beberapa idea akan membuat hidup seseorang lebih selesa, contohnya idea penggabungkan kereta dan makanan memberi kami makanan segera seperti drive-in. Kereta dan wang memberi kami drive-through perbankan. Mungkin, beberapa orang akan lebih memilih untuk menyewa video dan permainan di sebuah drive-thru kedai video.

4. Buatlah senarai perniagaan dan produk yang tidak ada 50 tahun lalu, 25 tahun yang lalu atau 10 tahun yang lalu. Kunjungi internet atau taip saja di google untuk melihat contoh idea-idea baru.

5. Lihatlah kemampuan anda sendiri dan pengalaman. Menulis senarai hal-hal yang dapat anda lakukan dengan baik. Menulis senarai hal-hal yang anda ingin belajar melakukan. Buatlah senarai pekerjaan atau tugas yang anda benci dan elakkan. Salah satunya boleh menyebabkan idea perniagaan yang besar atau peluang.

6. Menggabungkan beberapa jenis dari senarai produk dan perkhidmatan dengan kepakaran anda dan tuliskan idea-idea baru perniagaan anda. Cari perniagaan trend dan menarik dengan melihat judul buku popular . Membaca majalah artikel dan blog untuk inspirasi bagi peluang perniagaan.

7. Penyelidikan idea anda untuk mengetahui apakah dengan idea yang anda wujudkan , mungkin mengisi kekosongan pasaran atau memberikan peluang pekerja dan mencipta dimensi baru dalam alam perniagaan
Pelajari cara untuk penyelidikan pasaran berpotensi anda dengan mengambil kursus online secara percuma dari Pengurusan usahawan kecil. 4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...