Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Monday, October 24, 2011

Suatu Masa Lalu

Assalamualaikum WTH...
Semasa saya masih kecil, saya sering membaca kisah-kisah keagamaan, keusahawanan dan kekayaan.

Namun  antara kisah yang masih saya ingati sehingga kini ialah kisah usahawan kaya yang 
sukar tidur pada waktu malam kerana:
  • Terlalu memikirkan tentang perniagaan yang dimilikinya
  • Terlalu memikirkan dimana hartanya hendak disalurkan
  • Terlalu memikirkan bagaimana mahu memajukan perniagaanya
  • Terlalu memikirkan bagaimana mahu mengelak kerugian
Saya tidak pasti mengapa pada zaman 1980-an dahulu orang-orang dewasa ketika itu sering memberikan tanggapan negatif terhadap usahawan dan golongan kaya. Usahawan kaya seringkali dianggap sebagai orang yang tamakkan harta, sukar tidur malam, berperut boroi, suka menindas mental dan fizikal pekerja, mendapat projek melalui amalan rasuah, orang jahat, suka berhibur, kaki perempuan dan lain-lain lagi.

Kisah Qarun yang mati tenggelam ditelan bumi, kisah Tsalabah yang dihukum Allah kerana tidak membayar zakat serta pelbagai lagi kisah tauladan terhadap usahawan yang kaya-raya menerima hukuman Allah SWT MENENGGELAMKAN kisah kehebatan Saidatina Hadijah membina empayar perniagaan dan kisah kehebatan serta kejujuran Rasulullah di dalam perniagaan sehingga memperolehi keuntungan lumayan setiapkali membantu perniagaan Siti hadijah.

Malah kisah-kisah keusahawanan sahabat-sahabat Rasulullah seperti Saidina Abu Bakar Assiddiq, Osman Affan, Abdul Rahman Auf dan lain-lain sahabat yang telah dijamin oleh Rasulullah akan masuk ke syurga juga turut tenggelam sedangkan cerita tentang mereka yang sangat dermawan dengan menyumbang ribuan wang dan binatang untuk kegunaan umat islam juga mempunyai iktibar yang berguna untuk meransang semangat dikalangan usahawan muslim yang lain.

Bayangkan ketika saya masih bersekolah rendah, sangat kurang pelajar dan hampir tiada pun rasanya teman-teman yang menulis ‘usahawan’ didalam borang kaji selidik peribadi sebagai cita-cita mereka apabila dewasa! Saya sendiri dan ramai lagi pelajar lebih senang memilih doktor, askar, polis, guru dan pelbagai lagi jawatan yang tersedia didalam jabatan kerajaan sebagai pilihan kerjaya apabila dewasa.

Mungkinkah itu kesan daripada letusan cerita-cerita tentang hukuman yang diterima oleh golongan usahawan kaya dan betapa tenggelamnya kisah usahawan muslim hebat?

Saya tidak berhasrat menolak secara total kisah-kisah tauladan mengenai usahawan kaya-raya yang menerima hukuman kerana menolak suruhan Allah SWT, namun pendekatan ‘limpahan kisah menghukum’ pada tahun-tahun 1980-an hingga tahun 1990-an menyebabkan kurangnya populariti untuk kami yang masih kanak-kanak ketika itu bercita-cita menjadi usahawan.

Mungkin kisah dan bab-bab selanjutnya didalam blog ini boleh menjadi peransang untuk kita agar dapat berkongsi kisah-kisah hebat kejayaan usahawan muslim. 

Note: teringat juga ketika itu, buku-buku agama yang berkulit hitam, berdakwat emas serta bertajuk yang menyeramkan seperti siksa kubur, neraka dan balasan, alam barzakh... 

zaman sudah berubah! Ayuh kita hidangkan anak-anak kita dan masyarakat sekeliling dengan cerita membina tentang keusahawanan muslim & menjadi kaya melalui cara yang Allah redha! jika dahulu kita dihidangkan hanya satu kisah keindahan keusahawanan muslim berbanding 20 kisah usahawan yang masuk ke neraka, kita ubah dengan bercerita 12 kisah keindahan keusahawanan muslim bersama 8 kisah usahawan yang masuk ke neraka agar dapat membangkitkan jiwa keusahawanan di kalangan orang muda!

Islam itu indah, keusahawanan muslim juga indah.. :)


4.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...