Assalamualaikum WTH...
Pagi ini saya berkesempatan membaca satu artikel menarik diharian metro berkenaan dengan kaedah pembungkusan produk usahawan... Moga bermanfaat untuk kita...
******************************************************
MEMBINA jenama dan mempunyai pembungkusan menarik adalah perkara
penting bagi usahawan untuk memastikan produk mereka diterima pengguna.
Namun,
ada usahawan yang tidak mengambil berat mengenai perkara ini dan menganggap ia
sebagai pembaziran kerana memakan kos tinggi sedangkan kesan yang bakal
diperoleh amat positif dan mampu menguntungkan usahawan.
Ikuti
temu bual wartawan Bisnes Metro, Syarifah Dayana Syed Bakri, dengan Ketua
Pegawai Eksekutif, Pusat Pembangunan Reka Bentuk (DDEC), Datuk Abd Rahim Hassan
(gambar) mengenai peranan pusat itu dalam membantu membangunkan jenama syarikat
tempatan.
APA peranan yang dimainkan DDEC untuk membantu
usahawan perusahaan kecil dan sederhana (PKS)?
DDEC tubuhkan pada 2007 dan mendapat geran daripada kerajaan sebanyak RM75
juta, namun kini beroperasi di bawah Majlis Amanah Rakyat (Mara). DDEC ditubuhkan berikutan timbul keperluan untuk membantu produk tempatan
dipasarkan setanding produk antarabangsa terutama dari aspek pembungkusan dan
penjenamaan. Kami juga bekerjasama dengan pusat reka bentuk dari beberapa negara lain untuk
menghasilkan idea lebih menarik dan menjadikan produk tempatan setanding produk
luar negara khususnya dari aspek penjenamaan.
Apa masalah yang dihadapi usahawan PKS menyebabkan mereka sukar menembusi
pasaran luar?
Kebanyakan usahawan selesa dengan pembungkusan biasa iaitu menggunakan plastik
lut sinar dan hanya ditampal label ringkas. Zaman menggunakan pembungkusan
seperti itu sudah berlalu kerana pada masa kini pengguna memilih produk yang
dibungkus dengan cantik dan menarik.
Aspek ini tidak begitu diambil berat usahawan tempatan kerana bagi mereka usaha
membina jenama dan mempunyai pembungkusan menarik memerlukan kos tinggi.
Proses membina jenama dan mereka pembungkusan lebih eksklusif memang memerlukan
kos tinggi, namun DDEC menawarkan pelbagai pakej yang jauh lebih murah
berbanding harga pasaran. Maka usahawan perlu mengambil peluang ini untuk
membina jenama mereka sendiri dan mempunyai pembungkusan lebih eksklusif untuk
produk masing-masing.
Bagaimana DDEC membantu usahawan mendapatkan jenama sendiri dengan kos minimum?
Usahawan yang berminat untuk mempunyai jenama mereka boleh berkunjung ke
pejabat DDEC kerana kami mengenakan caj mengikut keupayaan syarikat mereka
selain memberikan khidmat nasihat, kami juga boleh mereka logo dan jenama
seperti yang mereka inginkan.
Malah, kami juga menyediakan ratusan logo ‘ready made’ untuk usahawan yang
mempunyai bajet rendah. Kami juga menyediakan perkhidmatan dari rekaan hingga
cetakan logo termasuk rekaan dalaman untuk usahawan yang mempunyai kedai.
Sebagai contoh, Restoran Jonker Walk Kopitiam di Lapangan Terbang Antarabangsa
Kuala Lumpur (KLIA) yang menggunakan perkhidmatan kami dari peringkat rekaan
logo sehingga kemasan restoran yang menelan belanja RM190,000 saja.
Antara jenama lain yang berjaya kami bangunkan ialah SimplySiti dan Forest
Secret.
Sejak beroperasi selama empat tahun, berapa pendapatan diperoleh DDEC?
Pada tahun lalu kami memperoleh keuntungan RM1.3 juta dan sehingga akhir tahun
ini kami menjangkakan memperoleh keuntungan sebanyak RM3.2 juta.
Untuk 2012 kami meletakkan sasaran membantu 1,600 syarikat dan sehingga 2015
sasaran berkenaan meningkat kepada 5,000 syarikat.
Apa langkah yang boleh diambil oleh usahawan untuk mendapatkan perkhidmatan
DDEC?
Mana-mana usahawan yang berminat mendapatkan jenama dan logo sendiri boleh
datang ke pejabat DDEC atau layari www.ddec.my.
Malah, mereka yang tidak pasti mengenai kos yang diperlukan boleh datang
mendapatkan khidmat rundingan terlebih dulu kerana kami boleh memaklumkan
mengenai pelbagai pinjaman yang ditawarkan kerajaan.
Sumber> http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Bukanzamanbalutplastik/Article/index_html
4.
No comments:
Post a Comment