Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Thursday, September 8, 2011

Mencampak duit?

Assalamualaikum WTH..

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT kerana masih diberi peluang untuk hidup hari ini dan diberi kesempatan untuk berkongsi sedikit ilmu dengan khalayak.

Isu yang saya keluarkan hari ini bukanlah satu isu kronik yang melanda manusia bertamadun tetapi merupakan satu isu moral yang tidak kurang pentingnya.

Pernahkah anda melihat situasi dimana pelanggan mencampak duit kepada juruwang? Saya pasti secara puratanya kalian pasti pernah melihat situasi sedemikian. 

Kelmarin kedai saya didatangi oleh seorang pelanggan yang berumur dalam lingkungan awal 40-an beliau datang membeli beberapa buku agama. Ketika beliau sedang menunggu giliran untuk membayar dikaunter saya sempat melemparkan satu senyuman manis kepadanya namun beliau hanya memandang saya tanpa apa-apa perasaan.. huhuhu...


Ketika beliau tiba dikaunter pembayaran, beliau tanpa diduga telah mencampakkan duit ditangannya diatas kaunter pembayaran. Walaupun duit kertas tidak memberikan kesan kronik jika dicampak dari jarak sejengkal. Namun kelakuan lelaki itu tadi telah menarik perhatian beberapa pelanggan saya yang masih beratur dibelakang lelaki itu. Setelah selesai memulangkan wang baki kepada pelanggan itu, beliau terus keluar daripada kedai saya tanpa menoleh kiri dan kanan.


Hm.. sebenarnya saya agak keberatan untuk mengulas panjang tentang isu ini. Namun dari segi moral perbuatan mencampakkan wang kepada sesiapa sahaja termasuk kepada juruwang merupakan satu perbuatan yang kurang elok dilakukan walaupun anda bertaraf jutawan!

Apa pandangan anda tentang isu ini?

KITA TAKKAN KELIHATAN LEBIH KACAK @ LEBIH BERGAYA JIKA TERGAMAK MENCAMPAKAN DUIT!!








4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...