Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Thursday, September 8, 2011

Bisness jatuh kerana kurangnya penghayatan agama & tersalah memilih pasangan

Assalamualaikum wth..

Pada hari raya ke-4 yang lalu saya berkesempatan untuk menziarahi seorang sahabat usahawan di kampung saya. Ketika tiba di rumah sahabat saya itu, saya dapati sedang terjadi perang dunia ke-3 berlaku di bahagian dapur rumah ayah sahabat usahawan saya itu. Menurut tiga orang sahabat lain yang sedang beraya dirumah itu, pergaduhan sahabat usahawan saya dan teman wanitanya itu terjadi hampir sepuluh minit yang lalu.


Dua tahun yang lalu, sahabat saya ini membuka perniagaan restoran makanan siam yang agak popular di kawasan Pasir Gudang. Dalam tempoh setahun mengusahakan perniagaanya, Alhamdulillah beliau dikurniakan rezeki yang hebat! Pendapatan harian sahabat saya ini mencecah secara puratanya RM300-RM450 sehari (bukan pendapatan harian restoran, jika dikira pendapatan harian restoranya, nilai ini akan bertambah lebih besar). 


Namun, ada satu kesalan saya terhadap sifat sahabat ushawan saya ini, beliau bukan seorang muslim yang baik dan terdesak untuk mempunyai isteri. Dalam tempoh setahun yang lalu, beliau  telah berkenalan dengan seorang janda anak dua (diceraikan oleh bekas suami dengan talak 3) yang tidak lah memiliki akhlak islam dan melayu yang baik. 


Namun bukan kisah sahabat saya ini yang mahu saya kupaskan.

Wanita, merupakan madu dan racun bagi setiap lelaki terutamanya yang bergelar usahawan. Tersilap memilih calon pasangan hidup   menyebabkan pihak laki-laki bakal berdepan dengan dugaan yang hebat. Namun kita tidak boleh menyalahkan pihak perempuan 100% memandangkan pihak laki-laki sendiri ketika sedang memilih calon isteri haruslah bertepatan dengan kehendak islam.

“Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya.  Maka utamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat  beragama, nescaya sejahtera hidupmu” 

(Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Kini, perniagaan sahabat usahawan saya itu dilanda musibah dan mula merosot sejak hampir 5 bulan lalu. Beliau sudah kehilangan fokus terhadap perniagaanya. Aliran wang keluar masuk restoran miliknya diserahkan kepada pekerja yang tidak amanah. Malah kehidupanya kini berubah akibat terlalu mengikut gaya hidup teman wanitanya itu yang gemarkan hiburan dunia. Hampir separuh daripada wang gajinya dihabiskan kepada wanita itu termasuk membayar wang bulanan kereta, membuat sistem audio, cuti-cuti keliling semenanjung, membeli keperluan seperti pakaian dan alat kemas.


Hasil daripada pergaduhan malam itu, kaki sahabat saya itu telah dilanda kecederaan dan menyebabkan saya dan Herwan Basiron mengejarkan sahabat ini ke hospital kerana dia mengalami pendarahan tanpa henti dan luka yang besar.


Setelah selesai urusan menjahit kakinya di hospital itu, saya dan herwan basiron ini mengambil kesempatan untuk menasihatkan sahabat kami itu, kami berbincang dari hati ke hati. Kami menasihati beliau agar kembali kepada jalan islam dan berpisah dengan teman wanitanya itu sekiranya beliau tidak mampu mendidiknya. Sayang jika kemajuan perniagaanya tidak diiringi dengan kemajuan iman.




(kakinya terpaksa dibalut dua lapis beg plastik agar darah tidak terkena karpet kereta)


Doakan calon isteri saya merupakan insan yang akan mendukong cita-cita saya dan bersama-sama membina perniagaan & keluarga yang Allah redhai dan berkati..


 doakan kami dapat bersama hingga akhir hayat ea.. :)



4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...