Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Tuesday, May 31, 2011

Keberkatan Restu Ibubapa...

Assalamualaikum WTH..

Minggu lepas saya menerima satu e-mail dari seorang sahabat. Beliau sedang mengusahakan sebuah kedai buku bersaiz sederhana di selatan tanah air. Beliau berada didalam dilema kerana perniagaanya selama tempoh setahun ini sedang mengalami masalah kekurangan pelanggan dan berhasrat untuk berpindah ke lokasi di sebuah hypermarket. Namun begitu hasrat beliau mendapat tentangan daripada pihak ibubapanya. Malah keputusan beliau untuk membuka perniagaan ini juga masih mendapat tentangan dari mereka sejak setahun yang lalu. Oleh itu beliau meminta pandangan saya....

Dengan modal tunai ditangan hampir rm300k saya sangat percaya rezeki berniaga dikawasan yang memiliki aliran trafik yang ramai bakal mendapat keuntungan jika perjalanan perniagaan  itu berjalan lancar dengan izin Allah SWT.

Setelah berbalas email beberapa kali, saya menasihatkan beliau agar bertemu lagi dengan ibubapanya bagi memohon restu mereka dengan bersungguh-sungguh. Ibubapa beliau harus diberikan info mengenai potensi perniagaan dikawasan hypermarket itu.


Hm, memang sukar untuk meyakinkan ibubapa kita tentang pelaburan perniagaan terutamanya jika melibatkan modal permulaan yang tinggi. Ibubapa mana yang sanggup melihat pelaburan anaknya hilang? Lebih sukar lagi jika pihak ibubapa kita bukan terdiri daripada golongan usahawan @ peniaga. Kebanyakan mereka lebih gemar jika anak mereka bekerja makan gaji dan tidak terdedah kepada risiko perniagaan. Yup, mereka ini lebih gemar melihat sesuatu secara negatif terutamanya setelah melihat perniagaan awal beliau mengalami keuntungan yang sekadar 'cukup makan' sahaja. Tetapi apakah yang kita boleh lakukan untuk meyakinkan mereka? Jika wang modal itu dari wang simpanan sendiri mungkin agak mudah caranya. namun bagaimana jika perniagaan itu melibatkan wang pinjaman?

Saya beruntung kerana dilahirkan didalam famili peniaga. oleh itu sedikit sebanyak kami sudah terbiasa dengan cabaran dan sepak terajang didalam bisnes.

Sebagai anak yang baik, saya menasihatkan sahabat itu agar bertemu  dengan ibubapanya bagi memohon restu mereka dengan bersungguh-sungguh. Ibubapa beliau harus diberikan info yang jelas mengenai potensi perniagaan dikawasan hypermarket itu. Jika perlu diberikan 'bisnes plan' sila tunjukkan kepada mereka. Mengapa saya bercakap demikian? Kerana saya mahukan keberkatan ibubapa itu mengiringi perniagaan beliau sama seperti tindakan yang saya lakukan sebelum membuka perniagaan ini. Bukankah dengan redho mereka Allah akan menambahkan lagi rezeki kita?

Setelah beberapa ketika, saya sekali lagi mendapat email daripada beliau. Beliau kini baru dua bulan membuka kedai didalam hypermarket itu dan Alhamdulillah jualan tunainya sangat hebat!

Kepada ibubapa diluar sana yang meragui keupayaan anak mereka. didalam bidang perniagaan saya nasihatkan agar merestui setiap perbuatan anak mereka. Sekiranya anak anda mahu menceburi perniagaan yang halal. Restu kalian sebenarnya merupakan tonik semangat buat kami yang baru berjinak-jinak dengan dunia perniagaan ini! Setiap kata-kata yang keluar dari mulut kalian adalah pembakar semangat kami! Kami ingin berjuang didalam bidang ini dan kami sangat cintakan pekerjaan sebagai usahawan @ peniaga ini! Dan kami mahu berkongsi sesuatu yang indah dan berharga buat kamu wahai AYAH DAN BONDAKU!





* Esok 1 jun-5 jun saya akan berada di Ekspo Karnival Halal di Giant Kota Damansara.. Doakan sales PNN hebat ea! TQ Semua...
* Jika mahu bertemu & membeli buku-buku hebat dipersilakan datang..
I.Allah saya akan sediakan hampir 300 buku terlaris..
4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...