Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Sunday, May 22, 2011

Kita hanya "perancang"

Assalamualaikum WTH..

Pernahkah anda semua membaca kisah penjual tempe yang menjual tempenya yang masih belum cukup matang? Kisah yang saya tampilkan kali ini memiliki mesej yang hampir sama dengan kisah si penjual tempe itu...

Suatu ketika dulu, ketika saya bekerja disebuah hypermarket diselatan tanah air. Saya telah didatangi seorang sahabat yang sedang mengusahakan tanaman tebu susu (tebu yang sesuai digunakan didalam pembuatan air tebu). Beliau memohon jasa baik saya untuk mencarikan pelanggan yang boleh membeli tebu tanamannya yang sudah mencapai usia matang itu  secara pukal. 

Saya terdiam seketika, sebenarnya ketika itu adalah merupakan musim tengkujuh didaerah itu dimana hujan turun dengan kadar yang agak kerap dan sesetengah tempat dilanda banjir. Saya mula membayangkan peniaga air tebu mana yang sanggup menanti didalam hujan untuk menjual air yang sesuai dihidangkan ketika cuaca panas?

Setelah beberapa minit kemudian, saya memberitahu perkara yang ada didalam fikiran saya itu kepada sahabat saya itu. Muka sahabat saya itu kemudianya bertukar warna. Mungkin kecewa dengan jawapan saya yang tidak mampu menolongnya dan memberikan khabar buruk kepadanya. 

Dalam masa yang sama saya sempat memberikan dia beberapa nasihat keusahawanan. Malah saya secara tegas menyatakan kepadanya bahawa pertanian adalah salah satu cabang keusahawanan. Saya menasihatkan kepada sahabat saya itu agar mengkaji permintaan pasaran terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa perancangan. Bukankah berniaga air tebu pada bulan puasa@ ramadhan, ketika cuaca panas dan musim cuti merupakan perniagaan yang sangat menguntungkan? Oleh itu mengapa dia menanam tebu yang hanya dapat dituai ketika musim hujan? Bukankah lebih elok jika dia dapat melewatkan @ mengawalkan penanaman tebu tanamannya itu agar ketika masa penuaian berlaku, penuaian itu berlaku ketika permintaan terhadap tebu sangat tinggi?

Selang beberapa ketika, sahabat saya itu memohon diri untuk pulang. Namun, setelah beberapa ketika itu juga, seorang eksekutif jualan sebuah syarikat pembekal kordial dan jus minuman yang terkenal diselatan tanah air datang kepejabat saya untuk mengambil order. Setelah dia mengambil order kami berbual-bual seketika. Ketika kami sedang leka berbual, beliau sempat menyatakan bahawa syarikatnya kini sedang menghadapi masalah untuk membekalkan kordial berperisa tebu kepada hypermarket tempat saya bekerja kerana sedang mengalami masalah ketiadaan bahan mentah utama iaitu ekstrak tebu.

Dalam diam, saya dapat merasakan air muka saya pula yang berubah warna. YA! Saya bukan Tuhan! Saya bukanlah 'penetap' sesuatu kejadian, saya hanya merupakan hamba kepada Allah SWT. Walaupun saya dianggap sebagai 'perancang' terbaik di hypermarket itu, saya masih perlu bergantung kepada izinnya untuk melaksanakan sesuatu yang terlintas difikiran saya. Terasa kerdil diri ini ketika Allah secara 'tunai' memberikan saya pengajaran. Saya tertunduk seketika.

Kemudian saya menghulurkan kepada sahabat saya itu nombor telefon sahabat saya yang sedang mencari pembeli tebunya itu. Sahabat saya itu bersetuju untuk membeli kesemua tebu tanaman sahabat saya itu!

Bukankah Allah sudah berkata> Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah s.w.t maka dijadikan baginya jalan keluar dan diberikan rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka. Tiada yang mustahil bagi Allah s.w.t.

"Dalam diam, saya dapat merasakan air muka saya pula yang berubah warna. YA! Saya bukan Tuhan! Saya bukanlah 'penetap' sesuatu kejadian, saya hanya merupakan hamba kepada Allah SWT. Walaupun saya dianggap sebagai 'perancang' terbaik di hypermarket itu, saya masih perlu bergantung kepada izinnya untuk melaksanakan sesuatu yang terlintas difikiran saya. Terasa kerdil diri ini ketika Allah secara 'tunai' memberikan saya pengajaran"

 (teringat zaman belajar di UUM, kami dekat dgn ladang gula di felda Chuping.. cantik banget..)


4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...