Pernahkah anda mendengar detik kejatuhan @ kerugian seseorang usahawan atau sesebuah syarikat setelah mendapat sesuatu tender yang besar samada daripada pihak kerajaan mahupun pihak swasta? Saya pasti separuh daripada kalian yang sering mengikuti 'cerita keusahawanan' akan pernah mendengar cerita seperti ini. Mengapakah perkara sebegini terjadi?
Namun, perkara yang membezakan diantara usahawan bijak dan usahawan kurang bijak ialah dengan mengkaji segala terma yang terkandung didalam dokumen perjanjian pembelian tender itu. terdapat banyak perkara yang patut kita selidiki seperti:
- Kaedah pembayaran daripada petender- samada pembayaran akan dilakukan setelah tiga bulan projek dilakukan
- Menyelidiki dokumen perjanjian sebelum ditandatangani- pastikan wujud situasi menang-menang
- Kaji kekuatan kewangan kita terutamanya sehingga projek didiapkan dan sementara menunggu tempoh bayaran dibuat
- Kaji kekuatan kewangan syarikat pemberi tender termasuk sejarah pembayaran kepada penerima tender sebelum kita- pastikan tiada kes kelewatan pembayaran mahupun kepincangan pembayaran
- Projek itu wujud secara sah DAN TIDAK MELIBATKAN SEBARANG UNSUR HARAM!
- Halangan yang mungkin wujud- sediakan kos kontigensi
No comments:
Post a Comment