Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Monday, April 18, 2011

Al-Fatihah tanpa Surah Al-Fatihah?

Assalamualaikum WTH..

Hari ini saya terpanggil untuk sama-sama berkongsi dengan khalayak sekalian mengenai satu tajuk yang agak ringkas.

Saya pasti anda semua seringkali mendengar berita kematian yang disebarkan melalui melalui laman-laman sosial seperti facebook & tweeter. Setelah sesorang teman mengkhabarkan satu berita kematian seseorang muslim, akan berduyun-duyunlah para sahabat akan memberikan ucapan-ucapan takziah dan 'al-fatihah'. Alhamdulillah, moga dengan penyebaran berita ini, simati dapat menerima manfaat daripada 'hadiah bacaan surah al-fatihah' daripada kita yang hidup ini.

************************************
Kelmarin saya sempat bertanyakan pernyataan diatas ini bersama dua orang teman, pernahkah mereka menyedekahkan bacaan al-fatihah diatas ucapan takziah yang mereka ucapkan dilaman sosial? Jawapan mereka adalah TIDAK! Malah pada sebelah malamnya saya sempat bertanyakan kepada beberapa orang teman di laman FB, jawapan mereka juga  masih sama iaitu TIDAK!

Hm, apabila saya menyoal mereka mengapakah mereka begitu tegar untuk menulis perkataan 'Al-Fatihah' dipost wall laman FB yang mengkhabarkan berita kematian itu tanpa menyedekahkan bacaan Al-Fatihah? Jawapan mereka ialah  > mereka sekadar mahu untuk menunjukkan rasa simpati mereka semata-mata! Malah daripada 10 orang yang saya tanyakan  soalan ini, hanya 2 orang sahaja yang benar-benar menghadiahkan pahala bacaan fatihah kepada simati!

Ya Allah, mungkinkah terdapat unsur penipuan tanpa sedar disini!

OK, sebelum saya mengundur diri, semoga kita selepas ini 'benar-benar' memberikan fatihah dengan fatihah. dan jangan memberi fatihah tanpa fatihah!

BUKANKAH TANGAN YANG MEMBERI ITU SANGAT MULIA! 


(Al-fatihah buat adinda kesayangan: Abdul Naim Bin Haji Rahmat-
Uda rindu sama kamu- moga rohmu dicucuri rahmat)





m
4.

1 comment:

jimie1402 said...

Oh, betul ke benda ni berlaku?

Mungkin mereka perlu dinasihatkan.
Mungkin mereka perlu diingatkan, seperti petikan ayat Al-Quran ini :

“Wahai orang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan.” (Surah al-Shaff, ayat 2-3)

Ada juga kisah sahabat yang lambat mengajak kepada kebaikan kerana mengumpul wang untuk melaksanakannya dahulu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...