Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Wednesday, June 22, 2011

Iktibar dari sebuah kegagalan (kajian dari perniagaan kedai buku & alat tulis yg mahu dijual di mudah.com)

Assalamualaikum WTH...

Hm, pagi ini saya memiliki kesempatan untuk mengunjungi mudah.com.. Sebenarnya saya memang selalu mengunjungi laman web ini untuk melihat tawaran-tawaran lelongan murah dari pengusaha kedai buku & alat tulis yang mahu @ terpaksa menutup perniagaan mereka. 

Namun, bukan niat saya mahu mengambil kesempatan atas kesedihan @ kerugian perniagaan  yang mereka alami. Saya sekadar mahu membantu mereka melepaskan tanggungan kos.

Hasil pemerhatian saya dan sesi soal jawap bersama pemilik kedai terbabit saya dapati terdapat beberapa persamaan yang menyumbang kepada kegagalan mereka. Antaranya ialah:

1. Terlalu mengharapkan jualan runcit
2. Lokasi perniagaan yang lansung tidak strategik & jauh dari aliran trafik
3. Barangan didalam kedai terlalu sedikit untuk merangsang pelanggan datang 
4. Tiada promosi
5. Tidak menyediakan kos kontigensi yang mencukupi
6. Tidak dapat mencipta konsep perniagaan yang sesuai
7. Modal yang tidak mencukupi
8. Terlalu menganggap perniagaan jenis ini mudah dikendalikan


(Antara kedai buku bumiputera yang terpaksa menutup perniagaanya-lokasi dirahsiakan. Apakah yang anda dapat perhatikan dari gambar diatas? terlalu kosong, rak buku yang digunakan bukanlah rak buku... lokasi kedai ini juga terletak dikawasan industri yang mati.. Kedai ini mahu dilepaskan dengan harga RM40k, namun saya pasti nilai sebenar barangan didalam kedai ini hanyalah dalam lingkungan RM2*k sahaja)

Doakan perniagaan saya ini maju & kekal hingga hari kiamat dalam kami semua beriman kukuh kepadanya..AMIN
4.

14 comments:

Ustaz Azrai said...

Jangan terlalu berani dengan risiko.. jika perlu melewatkan sedikit perancangan kamu... lewatkanlah.. jangan kamu terbunuh kerana semangat.. be realistik.. :)

Ustaz Azrai said...

& jgn terlalu syok sendiri..

Normaliza said...

Mudah2an perniagaan ko akan terus berkembang maju..aminnnn..

Ustaz Azrai said...

Mal.. kdai ni kat jalan nak masuk taman baru hang..

Anonymous said...

aku pom berminat ngn bisnes ni sbb aku pnh keje ngn syrkt buku y blh d ktakn tersohor di klate, aku nekad nk bkak kdai sndri nanti.. tp dlm mse y sme aku tkot ngn risiko.. aku ni lpsn diploma.. aku serba slh. mmg xd nafikan, kdai buku amt m'untungkn. compy aku keje dlu shri xkn krg 1k.. n if cti, mau p dkt 5k shri. n if back to school mau g 20k shri..

shahiran said...

haha lol hm http://www.circe43.com/images/req.php?fileid7f3a1=Photo75.JPG

fiza said...

mohon jasa baik ustaz, kalau boleh email kepada saya contoh rancangan perniagaan ustaz bagi kedai buku ni....kebetulan saya pun berminat untuk membuka kedai buku,,cuma tgh dlm proses menyiapkan rancangan pernigaan..sekiranya ustaz dpt membantu....saya ucapkan ribuan terima kasih.email saya fiza_yn@yahoo.com

Unknown said...

salam ustaz...sy mohon jasa baik ustaz klau bole email kpd sy contoh rancangan perniagaan ustaz bg kedai buku ini ke email sy irshahidin86@yahoo.com..

TQ

mazlan said...

Salam.

Saya juga mohon emailkan rancangan perniagaan kedai alat tulis dan buku. email saya mazlan@lycos.com

terima kasih.

Anonymous said...

salam ustaz...sy mohon jasa baik ustaz bole tak ustaz emailkan kpd saya contoh rancangan perniagaan bg kedai buku ni dan emailkan ke emaaima.1213@gmail.com...tq...

Anonymous said...

SALAM,

IM JUNAIDAH FR SEREMBAN, SAYA BARU BUKA KEDAI BUKU TAHUN LEPAS BULAN JULAI. SAYA NAK MEMAJUKAN PERNIAGAAN SAYA DAN INGIN MENDAPATKAN TUNJUK AJAR DARI USTAZ.

THANKS IN ADVANCE

Anonymous said...

SALAM,

IM JUNAIDAH FR SEREMBAN, SAYA BARU BUKA KEDAI BUKU TAHUN LEPAS BULAN JULAI. SAYA NAK MEMAJUKAN PERNIAGAAN SAYA DAN INGIN MENDAPATKAN TUNJUK AJAR DARI USTAZ.

THANKS IN ADVANCE

My mail ID is jun_aidah@hotmail.com

Unknown said...

Assalam...
Saya berhasrat ingin memulakan perniagaan dengan membuka kedai buku&alat tulis...mohon saudara/saudari beri pendapat serta berkongsi serba sedikit pengalaman..
email: noordiana87@yahoo.com

Anonymous said...

Salam.

Saya juga mohon emailkan rancangan perniagaan kedai alat tulis dan buku. email saya syaari liehero@gmail.com

terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...