Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Wednesday, December 14, 2011

Buku keliru umat Islam - "Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan"


Assalamualaikum Wth...

Awas dengan buku yang boleh menggangu dan merosakkan akidah anda...

( Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan )

JOHOR BAHRU: Penduduk negara ini dilarang mengamalkan fahaman terkandung di dalam buku bertajuk ‘Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan’ berikutan buku berkenaan mengelirukan kerana menyamakan Allah dengan makhluk lain, malah ada hadis yang digunakan tidak diiktiraf.

Buku setebal 572 muka surat itu menceritakan kisah seseorang individu untuk mengenal dirinya sendiri serta Allah sebagai pencipta alam ini.


Buku ditulis Mohd Yusof Che Wook itu dipercayai mula dicetak untuk jualan Februari lalu, dan penulisnya itu mendakwa dirinya sebagai anak murid ulama terkenal di Kelantan. Sejak dicetak, buku berkenaan tidak dipasarkan di kedai buku, tetapi dijual melalui laman web yang disediakan dan dihantar kepada alamat pembeli.



Hasil siasatan, Jabatan Agama Johor (JAJ) tidak menolak urusan menjual buku itu diuruskan keluarga atau saudara-mara penulis berikutan edarannya tidak meluas.


Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan JAJ, Yosree Ikhsan berkata, buku berkenaan sudah difatwakan sebagai haram oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sejak Oktober lalu berikutan kandungannya mengelirukan umat Islam.



Menurutnya, hasil siasatan mendapati banyak kesalahan fakta dan mengelirukan dalam buku itu, malah hadis yang digunakan diragui kesahihannya serta kesalahan penulisan ayat al-Quran.

“Antara perkara meragukan ialah hadis kononnya disabdakan Nabi Muhammad bermaksud ‘Aku melihat Tuhanku pada rupa seorang yang muda belia’ yang boleh mengelirukan fahaman umat Islam.


Berikutan itu, katanya orang ramai yang memiliki buku berkenaan jangan menjadikannya sebagai panduan kerana dikhuatiri boleh memesongkan akidah umat Islam negara ini.

“Contoh lain ialah menyamakan Allah dengan makhluk atau sesuatu seperti cahaya dan ia jelas mengelirukan umat Islam serta tidak boleh dijadikan panduan,” katanya.

Selain itu Yosree berkata, dua lagi buku iaitu ‘Senarai 100 Tokoh Paling Berpengaruh Dalam Sejarah’ yang diterjemah daripada karya Bahasa Inggeris hasil penulisan Muchael H Heart serta ajaran Ahmad Qadiani yang turut mengandungi fakta tidak sahih serta mengelirukan.


Yosree berkata, kandungan buku berkenaan meletakkan Nabi Muhammad sebagai manusia paling berpengaruh dalam sejarah kerana bertanggungjawab mencatat, menulis dan mencipta kitab suci al-Quran.


“Mungkin itu apa yang mereka faham dan ingin sampaikan, tetapi bagi umat Islam ia sesuatu tidak betul serta salah kerana menyamakan pesuruh Allah dengan manusia yang secara jelas jauh bezanya. “Bukan itu saja, buku sama turut menyenaraikan Nabi Isa antara 100 manusia paling berpengaruh kerana bertanggungjawab menyebarkan agama Kristian di dunia.


“Ajaran Ahmad Qadiani yang diedarkan secara percuma turut diharamkan kerana mendakwa dirinya rasul selepas kewafatan Nabi Muhammad,” katanya.

********************************************************************




4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...