Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Friday, October 1, 2010

sifat-sifat usahawan muslim

Menjalankan perniagaan tanpa mengganggu ibadat seharian

"Orang yang tidak dilalaikan oleh perdagangan dan jual beli daripada mengingati Allah, melaksanakan solat dan menunaikan zakat. Mereka takut kepada hari ketika hati dan penglihatan menjadi goncang (hari kiamat)"

"(mereka melakukan itu) agar Allah memberikan balasan kepada mereka dengan yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan dan agar DIA menambah kurniaan-NYA kepada mereka. Dan Allah memberi rezeki kepada sesiapa sahaja yang DIA kehendaki tanpa batas"

Surah An-Nur ayat 37 & 38
Terjemahan Al-hidayah-house of quran


Terjemahan ayat Al-quran diatas mengingatkan kepada semua golongan yang terlibat didalam aktiviti perdagangan dan jual beli seperti golongan usahawan dan pemilik perniagaan agar tetap terus beribadat dan sentiasa mengingati Allah dengan menunaikan amalan-amalan wajib seperti bersolat, menunaikan zakat dan percayakan hari kiamat. 

Allah juga menyatakan kepada golongan usahawan dan pemilik perniagaan yang sentiasa mengingatinya dan melakukan suruhannya itu akan mendapat balasan yang setimpal dengan apa yang telah mereka usahakan dan Allah akan menambah kurniaanya itu kepada sesiapa yang dikehendakinya.
___________________________________________________________________________

Di dalam konteks keusahawanan muslim, Allah JELAS menyatakan didalam ayat diatas bahawa kita sebagai usahawan muslim, kita tidak boleh lalai dan alpa daripada mengingati Allah kerana kesibukkan perniagaan yang sedang kita usahakan. Kerana sesungguhnya setiap kemajuan dan juga perkembangan mahupun kerugian perniagaan yang kita nikmati kini adalah merupakan anugerah dan rezeki yang ditetapkan.

Menjalankan perniagaan tanpa mengganggu amal ibadat seharian terutamanya didalam mengerjakan amalan-amalan wajib merupakan satu tanggungjawab yang wajib dilakukan oleh semua usahawan muslim. Hal ini penting kerana setiap pihak usahawan muslim seharusnya sedar akan kepentingan untuk mengimbangi keperluan dunia dan kepentingan akhirat. 

Walaupun keperluan dunia seperti harta dan wang ringgit sangat penting dalam kehidupan hari ini, namun anda seharusnya bijak membahagikan masa dan ruang untuk menunaikan tanggungjawap kita sebagai hamba kepada Allah yang telah memberikan kita kurniaan dan anugerah yang tidak ternilai harganya.

Alasan yang sering diungkapkan oleh usahawan-usahawan yang ibadat seharian mereka sering terganggu lantaran kesibukkan menguruskan perniagaan masing-masing adalah jadual seharian yang sibuk, tiada ruang masa rehat yang panjang dan sengaja mengabaikan suruhan Allah merupakan satu alasan lapok. Contohnya, ibadat solat hanyalah mengambil masa selama 4-8 minit sahaja setiap waktu sebagai tanda kita bersyukur kepada kurniaan Allah.

Menjadi usahawan adalah satu nikmat, seharusnya kita bersujud dan bersyukur kerana terpilih dikalangan hamba-hamba Allah yang lain untuk mengembangkan ekonomi umat islam. 

Jesteru itu saya menyeru kepada semua usahawan muslim agar sentiasa tetap pendirian untuk mengingati Allah dan mengerjakan suruhannya, memperbanyakkan amalan sunat, sentiasa  berdoa dan bertawakkal agar segala usaha kita untuk memajukan ekonomi umat islam diberkati dan percayalah bahawa hanya Allah sahajalah yang memberikan kita rezeki yang tidak ternilai. Bahkan Allah jualah yang akan menambah nikmat kepada hamba-hambanya yang taat!!


Selamat Datang Ke Dunia Usahawan Muslim!!

KAYA WANG & KAYA IMAN
4.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...