Followers

Muqaddimah

“Dari Abi Sahid dari Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam Baginda bersabda : Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi, orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi).

Izinkan aku Ya Allah untuk berkongsi ilmu keusahawanan tentang perniagaan kedai buku dan alat tulis serta ilmu yang kumiliki ini, Semoga usahaku ini di berkati. Dan semoga diriku dan perniagaan-ku berkembang maju di dalam kami beriman kukuh kepada-MU agar dapat kami menyumbang sesuatu kepada-Mu dan seluruh dunia islam. Amin.

Bagi anda yang berada di kawasan Lembah Kelang dan mahu memberikan projek berkaitan pembekalan buku, alat tulis serta pencetakan kpd saya amat dialu-alukan. SAYA ANTI RASUAH!

Sebarang pertanyaan mengenai operasi kedai buku, jemputan memberi ceramah berkaitan keusahawanan muslim, sumbangan wakaf buku @ al-quran & ETC ke rumah anak yatim islam terpilih di sekitar Rawang (diskaun 10%-30%) DLL boleh email ke azraay17@gmail.com.

(Sejak 2hb September 2010)

Monday, October 17, 2011

Adakah perlu "Malu" untuk menjadi usahawan?

Assalamualaikum WTH...

(Bersama Ustaz Zahazan yang sudi bertandang dan menandatangani buku karya beliau di Booth kami sempena Karnival Mesra anjuran Masjid Cntry Homes, Rawang)

Entri ini ditulis sempena satu pertanyaan dari seorang sahabat yang juga bercita-cita menjadi usahawan. 

"Pernahkah awak berasa malu untuk menjadi peniaga & usahawan terutama sekali ketika sedang berniaga ditapak-tapak ekspo, karnival mahupun ketika membuka booth di pusat membeli-belah dan pejabat-pejabat kerajaan?"

Jawapan saya ialah: 

Benar, pada pertama kali saya sangat malu untuk berhadapan dengan orang ramai. Walaupun saya pernah membantu ayah saya di kedai runcit miliknya, suasana berniaga ditapak-tapak ekspo, karnival mahupun ketika membuka booth di pusat membeli-belah sangat berbeza dengan suasana kedai runcit. Jika dikedai runcit milik ayah saya, secara puratanya saya amat mengenali secara peribadi pelanggan tetap kami, walaupun wujud pelanggan yang tidak saya kenali, hubungan antara peniaga kedai dan pelanggan sangat rapat. Berbeza dengan pelanggan ditapak-tapak ekspo, karnival mahupun ketika membuka booth di pusat membeli-belah, kami terpaksa bergerak dan menggunakan kreativiti untuk memancing perhatian bakal pelanggan untuk masuk ke booth kami.

Pertama kali saya membuka booth adalah di Karnival sebuah masjid di Cauntry Homes yang merupakan taman kediaman saya sendiri. Saya masih ingat pada hari pertama, saya hanya duduk dikaunter memerhatikan orang lalu lalang, bahkan saya selalu memandang tunduk kebawah. Kerana malu jika terjumpa jiran-jiran dan takut terserempak dengan teman lama. 

Cuba anda bayangkan jika saya terjumpa dengan teman lama yang tahu kehidupan saya yang lalu, bekas kaunselor Jabatan Agama Islam & bekas pegawai di sebuah IPTA yang suatu ketika lalu saya menerima 'gaji asas' sebanyak RM2*** sebulan dan menerima gaji kasar sebanyak hampir RM4***++ sebulan kini menjaja buku di tapak ekspo masjid. Walaupun mereka mungkin tidak pernah tahu kejadian yang menimpa saya sebelum ini sehingga bergelar OKU. Secara jujurnya saya ketika itu sangat malu dengan situasi itu.

Hasil jualan pada hari "malu" pertama saya itu tidaklah terlalu membanggakan, hanya RM600. Namun wujud perasaan cemburu didalam hati saya melihat jiran sebelah booth kami yang mungkin menerima ribuan ringgit pada hari itu. 

Malam itu saya cuba meransang dan mencabar diri saya, untuk berjaya saya perlu membuang sedikit rasa malu itu. Saya perlu menjadi jurujual yang hebat di mana-mana sahaja! Saya perlu mengeluarkan suara untuk memancing pelanggan singgah ke booth kami dan memilih buku yang saya jual. Saya perlu tersenyum dan tidak tunduk memandang ke bumi. Saya mencari rezeki yang halal di bumi Allah ini!

Alhamdulillah, setelah menunaikan solat sunat mutlak & hajat, saya memiliki satu kekuatan baru!   Secara tiba-tiba saya merasakan diri saya adalah manusia yang hebat, saya terpilih dikalangan  jutaan manusia yang menyebarkan dakwah melalui penjualan buku agama, pengurusan dan pelbagai lagi barangan sunnah. Bahkan saya melakukan salah satu yang Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW pernah lakukan iaitu menjadi peniaga & usahawan. Bukankah maksudnya saya golongan terpilih dikalangan jutaan mereka yang bercita-cita untuk menjadi usahawan dan mengikut jejak kejayaan Junjungan Besar Nabi Muhammad ini? Saya menanam benih sifat positif dalam diri dan seakan jatuh cinta pandang pertama dengan bidang ini.

Hari kedua karnival masjid itu berjalan lancar, saya mula berdiri bersama abang saya untuk mendekati pelanggan. Mulut kami sama-sama tersenyum manis sambil menuturkan ucapan selamat dan berbicara tentang produk dengan lancar. Tiada lagi memandang ke bawah, bahkan mata dan mulut kami sama-sama berbicara dan hasilnya jualan kami pada hari itu sangat memuaskan dan berjaya mengutip tiga kali ganda dari jumlah jualan pada hari pertama.

Alhamdulillah. Kini, saya dan PNN sudah mula menumpukan perhatian terhadap potensi  berniaga ditapak-tapak ekspo, karnival mahupun ketika membuka booth di pusat membeli-belah dan pejabat-pejabat kerajaan. Kami juga nensasarkan untuk menyertai sekurang-kurangnya 5 hingga sepuluh penyertaan jualan ditapak-tapak ekspo mahupun karnival yang bersesuaian dengan konsep jualan buku islami.

Alhamdulillah, setakat ini jumlah jualan terkecil ditapak-tapak ekspo, karnival mahupun ketika membuka booth di pusat membeli-belah dan pejabat-pejabat kerajaan adalah bernilai RM7 (mmg takkan saya lupakan sampai mati sbb ditipu penganjur karnival ini) dan yang paling tinggi ialah hampir RM3k++ sehari.

InsyaAllah pada lain kesempatan saya akan kongsikan kepada khalayak tentang tip-tip untuk menyertai jualan ditapak-tapak ekspo, karnival mahupun ketika membuka booth di pusat membeli-belah dan pejabat-pejabat kerajaan.

"Buang sedikit rasa malu, berdoa, cintai dan lakukanlah bersungguh-sungguh perkara yang anda sedang lakukan selagi ianya halal"

"Tapi jangan buang semua sifat malu itu, kerana bukankah malu itu juga sebahagian dari iman?"



4.

2 comments:

rintzpalil said...

Aku pun tak malu jual satey n shaklee

Anonymous said...

Aslmkm....

Tertarik saya bc blog saudara kerana saya juga mengimpikan sebuah perniagaan berasaskan buku dan alat tulis...
Tulisan saudara ini banyak memberi saya motivasi...terima kasih..
Doakan semoga satu hari saya juga miliki kedai buku seperti saudara....Aminn...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...